sopsortering

Nu tänker ni säkert att detta är hur enkelt som helst. Ni kanske tänker precis som jag att alternativen kan ju inte vara så många. Brännbart, papper och kompost på sin höjd. Oj så fel man kan ha, Älvdalens kommun har minsann tagit sopsortering till en ny dimension. Min kära far tar också detta på stort allvar och han kan för sitt liv inte förstå hur vi (jag och mina hopplösa systrar, iaf när det kommer till sortering) inte kan se skillnad på vad som ska ligga i vilket kärl.

Vi drog igång en stor rensning av ett av våra rum, en hel del skit som skulle slängas. Kan ju tyckas enkelt, men det hela blev ganska komplicerat när det gick upp för oss att det skulle sorteras in i  minsta detalj. Pappa litade såklart inte på att sorteringen hade gått rätt till. Så han börjar gå igenom våra stora sopsäckar en och en. När han kommit till den andra säcken avger han en djup suck.. -jag skulle ha varit med från början. Inne på tredje säcken så ger han upp...

Den bästa kommentaren är nog den när han kläcker ur sig: "-det här är ju TYPISKT papper".. Typiskt papper?? när papper inte längre är papper utan tidningspapper, kuvert, kartong, pappersförpackning (vilket allt som det går att förvara något i går under) osv.. Då är väl inget TYPISKT papper...

Han frågar hur jag gör hemma, slänger allt i samma (kanske inte va så smart att säga till sopsorteringens största fan kanske).. Ja men hur ser de ut där du ska slänga allt sen då? Det finns bara brännbart.. Nu ser han förskräckt ut.. tillslut får han ur sig, kalmar kommun kan inte ha så många poäng när det gäller återvinning.. Nä det har du nog alldeles rätt i far, du kan vara lugn Älvdalen kommer nog ligga i topp så länge du står på benen ;)

På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0